389: Spróbuj sam! 2
Korzystanie z pędzli (brushy) w GIMPie - część druga
Poziom trudności: średnio zaawansowany (wymagana znajomość pracy na warstwach)
Używanie gradientu
Gradientów (czyli koloru zmieniającego się stopniowo) możemy użyć zarówno do pokolorowania tła, jak i wypełnienia kształtu pędzla subtelnym przepływem barw. W tym celu wybieramy odpowiadający nam pędzel i rysując kształt lub wzór (kolor nie ma tu na razie znaczenia). Warstwę tła na razie zostawimy białą (lub w innym, kontrastującym kolorze, tak by wyraźnie widać tworzone przez nas wzory). Pędzla używamy na oddzielnej warstwie (tutaj nazwanej "pędzel").
Użyte warstwy:
Użyty pędzel (czarny na białym tle):
Gradientu będziemy używać na osobnej warstwie, tak, aby pokolorować tylko wybrane elementy. W warstwie "pędzel" zaznaczamy opcję "blokuj kanał alfa" (okienko obok oka) - pozwoli nam to na barwienie jedynie wzorów, przezroczystą część warstwy pozostawiając nietkniętą. W narzędziówce wybieramy gradient, ustawiając potrzebne opcje:
Gimp posiada sporo podstawowych gradientów, a internet oferuje niezliczoną ilość specjalnych, pełnych kolorów zestawów (wystarczy ściągnąć pliki z gradientami i wkleić je do odpowiedniego folderu w Gimpie - C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\gradients\ - procedura jest taka sama, jak w przypadku instalowania pędzli - zobacz LINK). Kolejne opcje pozwolą nam na modyfikację właściwości narzędzia. najważniejsze to "przesunięcie", informujące o tym, gdzie będzie zaczynał, a gdzie kończył się gradient (dostępne w pikselach, procentach i innych jednostkach) - tutaj trzeba popróbować, jakie ustawienie daje najlepsze efekty. Pozostałe opcje także zmodyfikują efekt działania gradientu, a najlepszym sposobem na poznanie wszelkich kombinacji jest wypróbowanie ich w praktyce.
Gradient nakładamy, klikając w wybrane miejsce obrazka i przeciągając kierunek i odległość -można to robić we wszystkich kierunkach, także wielokrotnie. Im dłuższa linia, tym łagodniejsze będą przejścia pomiędzy kolorami.
Przykładowe zastosowanie gradientu:
Tworzenie zaznaczenia z pędzla
Jest kilka metod tworzenia zaznaczenia, tutaj przedstawię najłatwiejszą. Tworzymy nową, przezroczystą warstwę i na niej rysujemy wybrane kształty. Do wyboru mamy kilka narzędzi ułatwiających zaznaczanie. Zaznaczenie prostokątne i eliptyczne pozwolą na precyzyjne wycięcie danej figury, a zaznaczenie odręczne (lasso) sprawdzi się przy bardziej skomplikowanych elementach. W naszym przypadku możemy posłużyć się narzędziem "zaznaczenie wg koloru" 0ikona rączki z trzema kolorowymi kwadracikami) - dzięki temu, że nasz pędzel został narysowany na przezroczystym tle, nie będzie problemu z zaznaczeniem (w razie kłopotów należy podwyższyć próg czułości, aby nie gubić pikseli na brzegach). Narzędzie "zaznaczenie rozmyte" (czyli ikona z różdżką) też jest bardzo przydatne, gdy chcemy odciąć konkretny, wyróżniający się z tła element, ignorując pozostałe fragmenty o tym samym kolorze. Wybór opcji zaznaczenia - najważniejsze to sprawdzić, czy bierzemy pod uwagę wszystkie warstwy czy jedną i czy zaznaczamy także przezroczystość, a w razie potrzeby wyłączyć tę opcję:
Zaznaczenie:
Co możemy zrobić z powstałym zaznaczeniem? Możliwości są niezliczone:
- wypełnić zaznaczenie jednolitym kolorem
- użyć gradientu
- wypełnić zaznaczenie deseniem
- stworzyć maskę zaznaczenia (czyli zaznaczenie "na później''), która pozwoli na późniejsze modyfikacje
- wyciąć element i wkleić w inne miejsce
- powiększyć lub zmniejszyć zaznaczenie, gdy chcemy ładny podkład
- zmiękczyć zaznaczenie
- użyć wybranych filtrów
- skorzystać z opcji barwienia wybranych elementów...
Przykłady:
Możemy po prostu wypełnić zaznaczenie jednolitym kolorem, pamiętając o zaznaczeniu opcji ''całe zaznaczenie":
Nakładanie gradientu na zaznaczenie:
Wybieramy, tak jak poprzednio, gradient (tu: złoty gradient, przydający szyku napisom i ozdobom):
Nakładamy gradient, wypróbowując najlepszy kąt, długość linii i przesunięcie:
Efekt:
Ozdabianie deseniem:
W narzędziówce wybieramy wypełnienie (kubełek), a w opcjach narzędzia zaznaczamy "tryb wypełnienia - deseń" oraz "obszar - całe zaznaczenie". Dodatkowe desenie (ang. "patterns") można zainstalować w podobny sposób, jak pędzle i gradienty (folder C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns\ lub odpowiedni). Ustawienie krycia na niską wartość pozwoli na dodanie miłej dla oka faktury.
Efekt:
Efekt rzucania cienia
Aby podkreślić wypukłość danego elementu i dodać wrażenia trójwymiarowości, użyjemy opcji rzucania cienia. W menu "Filtry" wybierzemy "Światło i cień -> rzucanie cienia". Możemy wybrać kolor rzucanego cienia, kierunek i wielkość. Aby powtórzyć działanie filtra z tymi samymi ustawieniami, wybieramy w menu "Filtry -> powtórz rzucanie cienia", gdy natomiast nie podoba nam się uzyskany efekt, otwieramy "Filtry -> wyświetl ponownie" i mamy możliwość zmiany ustawień:
Efekt (cóż, kolorystycznie może niezbyt szczęśliwie dobrany, ale pokazuje ogólną ideę):
Pędzel na pędzlu
Wzór stworzony z użyciem pędzla możemy łatwo przykryć innym, ręcznie malowanym deseniem. W tym celu korzystamy z zaznaczenia, po czym używamy kolejnego pędzla, malując wewnątrz zaznaczenia (lub, zaznaczając obszar i wybierając w menu "Zaznaczenie -> Odwróć" możemy swobodnie malować, nie martwiąc się o już stworzone kształty).
Aby ułatwić sobie pracę (i pozbyć migotania przed oczyma) wystarczy zamiast malować bezpośrednio na tle, użyć pędzla na nowej, przezroczystej warstwie, koniecznie zaznaczając opcję "blokuj kanał alfa". Pozwoli nam to na malowanie kolejnymi pędzlami tylko po już zamalowanym obszarze, czyli zapobiegnie wyjeżdżaniu "za linię".
Opcje pędzla
Korzystając z pędzli o różnych kształtach i formach (tak jak dręczone przeze mnie motywy florystyczne), nie bójmy się eksperymentować z opcjami. Poniżej przykłady:
Zamiast malować jednolitym kolorem, możemy (znów!) użyć gradientu. Wypróbowując efekt, zmieniamy długość oraz okresowość. Możemy malować długimi pociągnięciami, tworząc interesujące wzory:
Efekt:
Opcja "czułość nacisku" przyda nam się zwłaszcza, gdy mamy tablet, ale z myszka też można sobie poradzić, ustawiając odległość czy częstotliwość w pikselach, procentach lub innych jednostkach. Tutaj przykładowo "Znikanie", pozwalające na stworzenie rozmywającego się wzorku:
Poziom trudności: średnio zaawansowany (wymagana znajomość pracy na warstwach)
Używanie gradientu
Gradientów (czyli koloru zmieniającego się stopniowo) możemy użyć zarówno do pokolorowania tła, jak i wypełnienia kształtu pędzla subtelnym przepływem barw. W tym celu wybieramy odpowiadający nam pędzel i rysując kształt lub wzór (kolor nie ma tu na razie znaczenia). Warstwę tła na razie zostawimy białą (lub w innym, kontrastującym kolorze, tak by wyraźnie widać tworzone przez nas wzory). Pędzla używamy na oddzielnej warstwie (tutaj nazwanej "pędzel").
Użyte warstwy:
Użyty pędzel (czarny na białym tle):
Gradientu będziemy używać na osobnej warstwie, tak, aby pokolorować tylko wybrane elementy. W warstwie "pędzel" zaznaczamy opcję "blokuj kanał alfa" (okienko obok oka) - pozwoli nam to na barwienie jedynie wzorów, przezroczystą część warstwy pozostawiając nietkniętą. W narzędziówce wybieramy gradient, ustawiając potrzebne opcje:
Gimp posiada sporo podstawowych gradientów, a internet oferuje niezliczoną ilość specjalnych, pełnych kolorów zestawów (wystarczy ściągnąć pliki z gradientami i wkleić je do odpowiedniego folderu w Gimpie - C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\gradients\ - procedura jest taka sama, jak w przypadku instalowania pędzli - zobacz LINK). Kolejne opcje pozwolą nam na modyfikację właściwości narzędzia. najważniejsze to "przesunięcie", informujące o tym, gdzie będzie zaczynał, a gdzie kończył się gradient (dostępne w pikselach, procentach i innych jednostkach) - tutaj trzeba popróbować, jakie ustawienie daje najlepsze efekty. Pozostałe opcje także zmodyfikują efekt działania gradientu, a najlepszym sposobem na poznanie wszelkich kombinacji jest wypróbowanie ich w praktyce.
Gradient nakładamy, klikając w wybrane miejsce obrazka i przeciągając kierunek i odległość -można to robić we wszystkich kierunkach, także wielokrotnie. Im dłuższa linia, tym łagodniejsze będą przejścia pomiędzy kolorami.
Przykładowe zastosowanie gradientu:
Tworzenie zaznaczenia z pędzla
Jest kilka metod tworzenia zaznaczenia, tutaj przedstawię najłatwiejszą. Tworzymy nową, przezroczystą warstwę i na niej rysujemy wybrane kształty. Do wyboru mamy kilka narzędzi ułatwiających zaznaczanie. Zaznaczenie prostokątne i eliptyczne pozwolą na precyzyjne wycięcie danej figury, a zaznaczenie odręczne (lasso) sprawdzi się przy bardziej skomplikowanych elementach. W naszym przypadku możemy posłużyć się narzędziem "zaznaczenie wg koloru" 0ikona rączki z trzema kolorowymi kwadracikami) - dzięki temu, że nasz pędzel został narysowany na przezroczystym tle, nie będzie problemu z zaznaczeniem (w razie kłopotów należy podwyższyć próg czułości, aby nie gubić pikseli na brzegach). Narzędzie "zaznaczenie rozmyte" (czyli ikona z różdżką) też jest bardzo przydatne, gdy chcemy odciąć konkretny, wyróżniający się z tła element, ignorując pozostałe fragmenty o tym samym kolorze. Wybór opcji zaznaczenia - najważniejsze to sprawdzić, czy bierzemy pod uwagę wszystkie warstwy czy jedną i czy zaznaczamy także przezroczystość, a w razie potrzeby wyłączyć tę opcję:
Zaznaczenie:
Co możemy zrobić z powstałym zaznaczeniem? Możliwości są niezliczone:
- wypełnić zaznaczenie jednolitym kolorem
- użyć gradientu
- wypełnić zaznaczenie deseniem
- stworzyć maskę zaznaczenia (czyli zaznaczenie "na później''), która pozwoli na późniejsze modyfikacje
- wyciąć element i wkleić w inne miejsce
- powiększyć lub zmniejszyć zaznaczenie, gdy chcemy ładny podkład
- zmiękczyć zaznaczenie
- użyć wybranych filtrów
- skorzystać z opcji barwienia wybranych elementów...
Przykłady:
Możemy po prostu wypełnić zaznaczenie jednolitym kolorem, pamiętając o zaznaczeniu opcji ''całe zaznaczenie":
Nakładanie gradientu na zaznaczenie:
Wybieramy, tak jak poprzednio, gradient (tu: złoty gradient, przydający szyku napisom i ozdobom):
Nakładamy gradient, wypróbowując najlepszy kąt, długość linii i przesunięcie:
Efekt:
Ozdabianie deseniem:
W narzędziówce wybieramy wypełnienie (kubełek), a w opcjach narzędzia zaznaczamy "tryb wypełnienia - deseń" oraz "obszar - całe zaznaczenie". Dodatkowe desenie (ang. "patterns") można zainstalować w podobny sposób, jak pędzle i gradienty (folder C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns\ lub odpowiedni). Ustawienie krycia na niską wartość pozwoli na dodanie miłej dla oka faktury.
Efekt:
Efekt rzucania cienia
Aby podkreślić wypukłość danego elementu i dodać wrażenia trójwymiarowości, użyjemy opcji rzucania cienia. W menu "Filtry" wybierzemy "Światło i cień -> rzucanie cienia". Możemy wybrać kolor rzucanego cienia, kierunek i wielkość. Aby powtórzyć działanie filtra z tymi samymi ustawieniami, wybieramy w menu "Filtry -> powtórz rzucanie cienia", gdy natomiast nie podoba nam się uzyskany efekt, otwieramy "Filtry -> wyświetl ponownie" i mamy możliwość zmiany ustawień:
Efekt (cóż, kolorystycznie może niezbyt szczęśliwie dobrany, ale pokazuje ogólną ideę):
Pędzel na pędzlu
Wzór stworzony z użyciem pędzla możemy łatwo przykryć innym, ręcznie malowanym deseniem. W tym celu korzystamy z zaznaczenia, po czym używamy kolejnego pędzla, malując wewnątrz zaznaczenia (lub, zaznaczając obszar i wybierając w menu "Zaznaczenie -> Odwróć" możemy swobodnie malować, nie martwiąc się o już stworzone kształty).
Aby ułatwić sobie pracę (i pozbyć migotania przed oczyma) wystarczy zamiast malować bezpośrednio na tle, użyć pędzla na nowej, przezroczystej warstwie, koniecznie zaznaczając opcję "blokuj kanał alfa". Pozwoli nam to na malowanie kolejnymi pędzlami tylko po już zamalowanym obszarze, czyli zapobiegnie wyjeżdżaniu "za linię".
Opcje pędzla
Korzystając z pędzli o różnych kształtach i formach (tak jak dręczone przeze mnie motywy florystyczne), nie bójmy się eksperymentować z opcjami. Poniżej przykłady:
Zamiast malować jednolitym kolorem, możemy (znów!) użyć gradientu. Wypróbowując efekt, zmieniamy długość oraz okresowość. Możemy malować długimi pociągnięciami, tworząc interesujące wzory:
Efekt:
Opcja "czułość nacisku" przyda nam się zwłaszcza, gdy mamy tablet, ale z myszka też można sobie poradzić, ustawiając odległość czy częstotliwość w pikselach, procentach lub innych jednostkach. Tutaj przykładowo "Znikanie", pozwalające na stworzenie rozmywającego się wzorku:
0 komentarze:
Twój komentarz będzie widoczny po akceptacji administratorki gazetki.