Gazetka iNightwood
  • Strona Główna
  • Co i kiedy?
  • Nasza Ekipa
    • Rekrutacja
    • Kontakt
    • Autorzy iNightwood
  • Smok miesiąca
  • Poradniki graficzne

968: Kreatywnie!, czyli mamy cię na oku, perspektywo


Witajcie!
Wciąż w miarę przyjemna pogoda za oknem aż się prosi o wyjście w plener i uwiecznienie paru wielkich budynków górujących ponad nami (lub jakiejś mućki na łące). Z poprzedniego odcinka wiemy już, jak planuje się podstawową kompozycję, lecz co zrobić z fantem, gdy jeden obiekt leży bliżej nas niż drugi? Jak umiejscowić wszystko na kartce tak, aby wyglądało w miarę sensownie, a nie prezentowało się jak kubistyczne, lekko dziwne prace pewnego Pablo? Otóż cała tajemnica zawiera się w jednym tylko słowie: perspektywa. I to o niej dzisiaj będziemy mówić.

CZYM JEST PERSPEKTYWA
Perspektywa — określenie stosowane w architekturze, malarstwie, fotografii i innych sztukach wizualnych oznaczające sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie. Istnieje kilka rodzajów perspektywy: linearna (zbieżna, geometryczna), barwna (malarska), kulisowa, powietrzna, odwrócona, perspektywa krzywoliniowa (poprawna.)
~Wikipedia

Jak widać w pełnej definicji perspektywy, jest to zabieg mający na celu uzyskanie efektu głębi w rysunku, pozwalający umiejscawiać na kartce wiele obiektów w taki sposób, że wyglądają one naturalnie i są odpowiednie wielkością względem siebie - większe bliżej, mniejsze dalej etc.. Jeśli chodzi o prace plastyczne, najpopularniejszymi wariantami są perspektywa linearna i powietrzna (szczególnie w malarstwie, ołówkiem trudniej ją uzyskać). Wszystko to brzmi bardzo mądrze i trudno, jednak podstawowe zastosowania tej metody nie są awykonalne. Na początku możecie użyć linijki i/lub ekierki do wyznaczania prostych, z czasem, gdy wyrobicie sobie rękę, nie będziecie ich potrzebować.

Ponieważ do tej pory korzystaliśmy tylko z ołówka, powiem Wam co nieco o perspektywie linearnej i kilku jej wersjach.



PERSPEKTYWA JEDNOZBIEGOWA

Jak sama nazwa wskazuje jest to rodzaj perspektywy opierający się na jednym punkcie zbiegu, czyli miejscu, gdzie przecinają się linie wszystkich brył i obiektów umieszczonych na kartce, jeśli przedłużymy ich krawędzie. Najłatwiejszy wariant to ten, w którym punkt zbiegu znajduje się w środku kartki. Jego przykład najczęściej stanowi standardowa droga z drzewami po bokach:

Wszystkie ważne linie zbiegają się w jednym punkcie.

Aby stworzyć podobny rysunek trzeba najpierw nakreślić siatkę perspektywy. W przypadku rysunku powyżej najpierw stawiamy kropkę (punkt zbiegu) mniej więcej po środku arkusza, potem wykreślamy linię horyzontalną (poziomą - tam, gdzie rysunek ma horyzont). Kolejnym krokiem jest stworzenie linii pod kątem - można to robić w dowolnej kolejności, jednak łatwiej zacząć od czegoś, gdzie owe linie zostaną na stałe w rysunku (w tym wypadku droga). Drzewa lub inne obiekty rysujemy na wielkość według linii górnych. Jeśli siatka jest dobrze nakreślona, mamy pewność, że będą odpowiednie wielkością do innych elementów pracy.

Perspektywa jednozbiegowa nie musi opierać się tylko na takiej prostej formie. Za jej pomocą można robić również ujęcia z góry, z dołu lub z boku. Warto jednak najpierw poćwiczyć na łatwiejszych rzeczach, aby nie zniechęcić się, gdy coś nie będzie od razu wychodziło.

W zależności gdzie ustawisz obiekt, możesz przedstawić go z różnych stron.

PERSPEKTYWA DWU- I WIELOZBIEGOWA

Zasada jest podobna, tylko punktów zbiegu więcej. Ogólnie nie zalecam używać więcej niż dwóch-trzech, ponieważ wtedy łatwo zgubić się w gąszczu linii. Używając perspektywy dwuzbiegowej i wyższej uzyskujemy siatkę podobną do 3D. Za pomocą tego narzędzia łatwiej uzyskać efekt obserwatora z góry bądź z dołu, a dzięki dodatkowym liniom łatwiej "poruszać się" w przestrzeni. Za pomocą perspektywy dwuzbiegowej łatwiej rysuje się także sylwetki ludzi i zwierząt. Jeśli umiecie wprawnie operować bryłami, o których pisałam na samym początku, od razu to zauważycie.

Tak wygląda w praktyce.

P. trójzbiegowa bardzo ułatwia rysowanie z dołu lub z góry pod ostrym kątem.
Porównanie obu metod możecie znaleźć pod tym linkiem.


SIATKA RYSUNKOWA - POMOC W KOMPOZYCJI

Wielu osobom kojarzy się ona z kopiowaniem prac, a nie samodzielnym rysunkiem, jednak czasami jest BARDZO pomocna. Użycie siatki wymaga odrobiny wyobraźni, lecz dzięki niej łatwo poradzić sobie z trudniejszymi, posiadającymi wiele elementów kompozycjami. Podobno jest też bardzo użyteczna przy rysowaniu portretów ze zdjęć, jednak sama nigdy tego nie próbowałam - rysowanie z fotek to samo zło.

Zasada działania siatki jest prosta. Najpierw pokrywacie kartkę liniami układającymi się pod kątem prostym, tak aby na całej powierzchni powstało sporo kwadratów. Następnie wybieracie sobie obiekt do rysowania, wyobrażacie sobie, jakby wyglądał z nałożoną siatką (lub po prostu ją rysujecie, jeśli jest taka możliwość) i odnosicie rysunek do kolejnych kwadratów. Ta metoda czasem nie wymaga nawet podstawowego szkicu.

Możecie ponumerować kwadraty jak szachownicę, wtedy będzie jeszcze łatwiej. :)


PUNKT ZBIEGU POZA KARTKĄ - JAK SIĘ DO NIEGO ODNIEŚĆ?

Czasem zdarza się tak, że nie zawsze jesteśmy w stanie ustalić, gdzie jest punkt zbiegu (zwłaszcza przy rysowaniu ze zdjęć lub szkiców). Może on także leżeć poza kartką. Jak w takiej sytuacji poznać, czy rysujecie dobrze czy źle? To dość łatwe i najlepiej widoczne w przypadku pejzażu miejskiego. Wezmę więc pierwsze lepsze zdjęcie z internetu, na przykład takie:


Po czym poznać, że jest to dobrze zorientowany obrazek? W bardzo prosty sposób - wystarczy przyjrzeć się budynkom. A konkretnie - ich wierzchołkom.


Jeśli tworzą jedną linię - jest ok. Jeśli nie - musicie poprawić pracę. Dodatkowo w wypadku tego zdjęcia można także wykreślić taką siatkę:

PZ - punkt zbiegu.

ZASADA ZŁOTEGO PODZIAŁU

Jest to bardziej zabieg artystyczny niż perspektywa, ale generuje ciekawe efekty i myślę, że z tego powodu warto o nim wspomnieć. Zasada ta wywodzi się, a jakże, z matematyki i polega na podziale odcinka na dwa mniejsze (długi i krótki) w taki sposób, aby dłuższa część miała się tak do krótszej, jak cały odcinek do dłuższej. Na papierze wygląda to tak:


Cały figiel polega na tym, że główna część obrazu, najważniejsza rzecz, nie powinna być idealnie na środku. Dlaczego? Podam przykład: chcecie narysować owoce - jabłko i dwie mniejsze od niego mandarynki. Jeśli umieścicie jabłko w centrum, a mandarynki po bokach lub z jednej strony, kompozycja będzie "ciężka", a z wielu stron także pusta. Natomiast jeśli umieścicie jabłko po stronie A (może lekko nachodzić na środek), a mandarynki po stronie C, kompozycja od razu nabierze wyrazistości i pewnego dynamizmu - choć to tylko leżące owoce.

Warto poeksperymentować z takim podziałem kartki, nawet bez zbędnego martwienia się matematyką. W końcu nie o nią tu chodzi. :)
Mała ciekawostka: zasada złotego podziału znana jest od starożytności, a za jej pomocą wyznaczano kształty wielu znanych budowli, jak np. Panteonu czy pałaców i katedr włoskich (np. Santa Maria Novella, Palazzo Rucelai). Stosowana była także w przypadku proporcji ludzkiego ciała.

ĆWICZENIA

Wraz z dzisiejszym tekstem wprowadzę dla Was dodatek w postaci ćwiczeń, które w założeniu mają ułatwić Wam pracę nad omawianymi tematami. Oczywiście nie są one obowiązkowe, niemniej jednak mam nadzieję, że chociaż kilku osobom pomogą. :) 
W miarę rozwoju serii postaram się też przygotować dla Was trochę zdjęć referencyjnych, abyście nie musieli wszystkiego wygrzebywać z zasobów Wujcia Google.

1. Za pomocą perspektywy jednozbiegowej wyznacz sześciokąt w różnych ujęciach: od przodu, od góry, od dołu.
2. Narysuj kilka siatek z dwoma lub więcej punktami zbiegu, a następnie umieść na nich dowolne figury geometryczne.
3. Stwórz siatkę, na której umieścisz figury coraz bardziej oddalające się od obserwatora: jedną na samym przodzie, jedną w połowie odległości i jedną w okolicach horyzontu. Pamiętaj o zależnościach między nimi.
4. Na podanych niżej zdjęciach zaznacz (choćby w paintcie) linię horyzontu (jeśli ją widać) i siatkę perspektywy:
Obraz 1 Obraz 2 Obraz 3 Obraz 4 Obraz 5 Obraz 6 Obraz 7 Obraz 8 Obraz 9
Podpowiedź: w niektórych ujęciach trzeba dorobić tło, ponieważ punkty zbiegu są poza oryginalną pracą.

To tyle na dzisiaj. Jeśli będziecie mieli jakieś pytania, prace do pokazania czy cokolwiek innego, dajcie znać w komentarzach. :) Miłego bazgrania!

FanOfTill

1 komentarz:

  1. llwyd Blaidd12 września 2014 09:55

    To mi się na stówę przyda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
      Odpowiedz
Dodaj komentarz
Wczytaj więcej...

Twój komentarz będzie widoczny po akceptacji administratorki gazetki.

Nowszy post Strona główna Starszy post
Subskrybuj: Komentarze do posta (Atom)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informacja

Czekając na powrót Nightwood zapraszamy do lektury naszych archiwalnych artykułów, które świetnie uwieczniły niepowtarzalny klimat tej społeczności. : )

Najgorętsze w tym miesiącu

  • 999: 10 lat Nightwood - historie graczy
    Nocny Las w tym roku świętuje dziesiąte urodziny. Z tej okazji zapytałam kilku jego najstarszych mieszkańców - osoby będące tutaj niem...
  • 563: Smoki poza NWD: Smoki w heraldyce polskiej
    Co przychodzi nam do głowy, gdy myślimy "smok"? Fantastyka, zianie ogniem, potęga, magia, legenda, potwór, towarzysz, sesje rpg, b...
  • 515: Temat Miesiąca: Najwaleczniejsze smoki Nightwood
    Screen został zrobiony podczas tworzenia artykułu, jest więc nieaktualny. Tysiące sztuk srebra wydane na szkolenia, akademię, k...
  • 725: Wielkie Arkana - Karty Tarota: Ciekawostki o kartach cz. I
    W związku z konkursem graficznym organizowanym przez ekipę Nightwood ( kliknij, aby przejść do tematu na forum ) prezentuję Wam krótki spis...
  • 864: (Nie)kończąca się przerwa techniczna gry
    Na pewno większość dobiegły już słuchy, że początkowo krótka przerwa techniczna w działaniu Nightwood miała mieć miejsce w nocy z soboty n...
  • 156: Smoczy Graficy 1: Zmora
    Smocze Gify Zmory Pierwszy gif wykonany w Photoshopie Wielu z Was, w tym osobiście ja, bardzo podziwia pr...
  • 451: Wasze pomysły na lepsze NWD 20: Smoczy Tytani kontra Arcysmoki
    Jest to pierwszy artykuł Spiki . Witamy w zespole :) Smoczy Tytani kontra Arcysmoki Wśród wielu pomysłów na nowe żywioły mające uprz...
  • 196: Żywioły i smocze łupy 16: Smok Natury i Niezapominajki
    Żywioł Tygodnia: Smok Natury  Jeden z podstawowych i pierwszych żywiołów na Nightwood. Gadzinę stworzoną przez Gilfuina, wystarczy pr...
  • 886: Dlaczego jedna z nazw Smoka Świetlika jest błędna? Noc Kupały a Noc Świętojańska - krótkie wyjaśnienie.
    Korzystając z zainteresowaniem Nocą Kupały, związanego z wprowadzeniem nowego żywiołu zaczęłam dziś pisać artykuł na temat tego słowiań...
  • 850: Zrób to sam: Tworzenie ramki w GIMP-ie cz. 9 - cień pod smokiem
    Poprzednie części poradnika znajdziecie pod tymi odnośnikami: Część I - Instalacja i używanie pędzli Część II - Modyfikacje i różne spos...
Obsługiwane przez usługę Blogger.

Polecamy

Polecamy

.

.

Archiwum iNWD

  • ►  2019 (2)
    • ►  listopada 2019 (1)
    • ►  marca 2019 (1)
  • ►  2016 (1)
    • ►  maja 2016 (1)
  • ▼  2014 (234)
    • ►  listopada 2014 (18)
    • ►  października 2014 (4)
    • ▼  września 2014 (14)
      • 978: Robinsonowie 14: Splątany Zagajnik - Ostatnie...
      • 977: Kronika towarzyska, czyli Shoutbox nocą V
      • 976: Najwięksi krytycy nieudolności językowej powr...
      • 975: Paczuszka Pandory: Opowiedz mi swoją historię...
      • 974: Lista kandydatów do głosowania na Smoka Września
      • 973: Smok Drewna - przewodnik po żywiole
      • 972: Leśne Wieści: Dzień Pirata w Nightwood! Arrrr!
      • 971: Paczuszka Pandory: Historyczne wizje smoków
      • 970: Zgłoszenia do głosowania na Smoka Września
      • 969: Leśne wieści: Nowy żywioł i dwa nowe limity!
      • 968: Kreatywnie!, czyli mamy cię na oku, perspektywo
      • 967: Paczuszka Pandory: Nietypowe gify wśród waria...
      • 966: Oceny Smoczych Ramek: Odcinek piąty
      • 965: Paczuszka Pandory: Nietypowe warianty wyglądu...
    • ►  sierpnia 2014 (30)
    • ►  lipca 2014 (37)
    • ►  czerwca 2014 (28)
    • ►  maja 2014 (14)
    • ►  kwietnia 2014 (22)
    • ►  marca 2014 (20)
    • ►  lutego 2014 (27)
    • ►  stycznia 2014 (20)
  • ►  2013 (319)
    • ►  grudnia 2013 (30)
    • ►  listopada 2013 (22)
    • ►  października 2013 (32)
    • ►  września 2013 (29)
    • ►  sierpnia 2013 (32)
    • ►  lipca 2013 (29)
    • ►  czerwca 2013 (20)
    • ►  maja 2013 (25)
    • ►  kwietnia 2013 (21)
    • ►  marca 2013 (28)
    • ►  lutego 2013 (29)
    • ►  stycznia 2013 (22)
  • ►  2012 (441)
    • ►  grudnia 2012 (29)
    • ►  listopada 2012 (20)
    • ►  października 2012 (20)
    • ►  września 2012 (30)
    • ►  sierpnia 2012 (35)
    • ►  lipca 2012 (40)
    • ►  czerwca 2012 (45)
    • ►  maja 2012 (38)
    • ►  kwietnia 2012 (45)
    • ►  marca 2012 (74)
    • ►  lutego 2012 (64)
    • ►  stycznia 2012 (1)

  .

  .

Serie artykułów

  • Głosowanie na Smoka Miesiąca (104)
  • Leśne Wieści (85)
  • Zrób to sam (71)
  • wywiad (57)
  • Paczuszka Pandory (55)
  • Wasze pomysły na lepsze NWD (47)
  • Od Ekipy iNightwood (44)
  • Kocia Edukacja (42)
  • Leśne opowieści (42)
  • Oceny Smoczych Ramek (33)
  • Wakacje z iNightwood (28)
  • temat miesiąca (27)
  • Artykuły okazjonalne (24)
  • Pod redakcyjną lupą (24)
  • Smoki poza NWD (23)
  • Nasze Klany (22)
  • Żywioły i smocze łupy (22)
  • Przeminęło z wiatrem (21)
  • Spojrzenie na krzykopudło (17)
  • te pożądane trofea (17)
  • Smoczy Graficy (16)
  • Z zakurzonych kart Zgromadzenia (16)
  • inne (14)
  • Podsumowanie miesiąca (12)
  • Forumowe sensacje (11)
  • O mnie i o Tobie (11)
  • Zza kulis Małej Sceny (10)
  • Kreatywnie! (9)
  • Pokuciowe Metamorfozy (9)
  • Gotowe ramki (8)
  • Klany na Zgromadzeniu (8)
  • Dokoła Nocnego Lasu (6)
  • Kącik Kupiecki (6)
  • kronika poszukiwań Cath (6)
  • warsztaty literackie (6)
  • Elementy Nocnego Lasu pod lupą (5)
  • Kącik Muzyczny (5)
  • Nietypowe nightwoodowe pasje (5)
  • Ramkowe metamorfozy (4)

.

Chrome Pointer

Artykuły wg. autorów

  • Catherinne_ (334)
  • Cerro (56)
  • Lady Adria (48)
  • Akayla (47)
  • Shining Night (45)
  • Smocza pani (44)
  • Rołdż (41)
  • Miij (38)
  • Entomologia (33)
  • Zetiri (30)
  • Spika (29)
  • Kot Kreskowy (24)
  • K R I S (22)
  • Averris (19)
  • nimfaEri (17)
  • Aszli (15)
  • -Sith- (13)
  • Border. (13)
  • The*Darkness (12)
  • Elsa96 (11)
  • FanOfTill (11)
  • Bredzisz (10)
  • Excited (8)
  • Alruna Septim (7)
  • Kodokuna Neko (6)
  • Paweto (6)
  • Narkotyk. (5)
  • Nerwofil (4)
  • Szpon (4)
  • woofcio (4)
  • Finito (3)
  • Scarlatto. (3)
  • Zenida (3)
  • Donast. (2)
  • Hao Asakura (2)
  • Hyden (2)
  • Liza (2)
  • Magpie. (2)
  • Maxine (2)
  • Blizzard (1)
  • Karasis (1)
  • Smok (1)
High Quality Blogger Templates
Copyright © 2012 Gazetka iNightwood - and Free Blogger Templates.