Gazetka iNightwood
  • Strona Główna
  • Co i kiedy?
  • Nasza Ekipa
    • Rekrutacja
    • Kontakt
    • Autorzy iNightwood
  • Smok miesiąca
  • Poradniki graficzne

418: Pod redakcyjną lupą: Amnesia: The Dark Descent




Przebudzenie w murach mrocznego zamczyska, pamiętając jedynie swoje imię i to, że coś przerażającego depcze ci po piętach jest jedynie początkiem koszmaru z jakim przyjdzie ci się zmierzyć. Błądząc po ciemnych korytarzach i stopniowo zagłębiając się w zakamarki osiemnastowiecznego zamku zdamy sobie sprawę, że na nasze życie czyhają nie tylko bestie czające się za zamkniętymi drzwiami, ale nieuchronnie wdzierający się do naszego umysłu obłęd.



Amnesia: The Dark Descent to gra typu survival horror, której fabuła, jak zostało wyżej wspomniane, została osadzona w wilgotnych murach pruskiego zamku Brennenburg. Daniel, postać, w którą przyjdzie nam się wcielić, nie pamięta praktycznie nic ze swojej przeszłości. Ze świadomością, że z każdą chwilą zostaje mu coraz mniej czasu, pogrąża się w mrokach popadającej w ruinę budowli. Powoli odkrywa potworną przeszłość oraz równie przerażającą odpowiedź na pytanie, dlaczego umyślnie pozbawił się pamięci.

Najlepsze jest to, że do ostatnich chwil rozgrywki fabuła nie przestaje nas zaskakiwać i kiedy już myślimy, że mamy nasz cel przed nosem wpadamy w jakąś dziurę, albo jakieś kamienie postanawiają zablokować nam drogę. Generalnie, ani na chwilę nie jesteśmy narażeni na banał, a już na pewno na brak wrażeń- przez cały czas siedzimy jak na szpilkach obawiając się co tym razem czeka na nas za najbliższymi drzwiami. Ogromną rolę gra tu również klimat, o którym wspomnę nieco później.



Twórcy postanowili nadać rozgrywce nieco realizmu poprzez możliwość interakcji ze światem. Za pomocą odpowiednich ruchów muszką możemy wysuwać szuflady, otwierać drzwi oraz przesuwać, obracać w dłoni lub ciskać przedmiotami. Co ciekawe, zadbano również o aspekty takie jak ciężar obiektów. Przykładowo będziemy musieli się namęczyć aby odsunąć torujący drogę głaz, ale bez problemu chwycimy i rzucimy zdjętą z regału książką. Takie rozwiązanie daje nam możliwość wykazania się pomysłowością, która niejednokrotnie przyda się w coraz bardziej zmyślnych, stawianych nam przez grę zadaniach. 

Innym bardzo ciekawym motywem w grze jest to, że oprócz zdrowia fizycznego mamy również wgląd w zdrowie psychiczne naszej postaci. Za każdym razem gdy zbyt długo przebywamy w mroku, bez żadnego światła, a powarkiwanie potworów jest tak bliskie, że niemal czujemy je na karku, nasze zdrowie psychiczne drastycznie spada. Serce wali jak młotem, obraz się rozmywa, a natrętne dzwonienie w uszach rozsadza głowę- za każdym razem, gdy Daniel wariuje, my wariujemy razem z nim. 

Przystępne i ciekawe sterowanie jest dużym plusem, ponieważ z Amnezją spędzimy trochę czasu- zadbano o to, abyśmy za szybko nie uporali się z grą (pomijając, że mało kto jest w stanie znieść jednorazowo więcej niż kilkadziesiąt minut rozgrywki). Jednak jeśli wrażenia po przejściu gry nam nie wystarczą mamy do dyspozycji dodatek Amnesia: Justine (który moim skromnym zdaniem jest chyba jeszcze gorszy niż sama Amnesia- za pierwszym podejściem doszłam do drugiego zakrętu) oraz możliwość pobierania mapek custom story.



Jeśli chodzi o grafikę nie spotkamy się z żadnym odkryciem czy fenomenem, inną sprawą jest samo zaprojektowanie wnętrz i sprawienie, że wyglądają jak żywcem wyjęte z najgorszych koszmarów sennych. Rozmieszczenie pomieszczeń, gra świateł i cała masa szczegółów sprawiają, że wnętrze mrocznego zamku staje się niezwykle realistyczne i przez to jeszcze bardziej upiorne.
Przejdźmy do rzeczy, która jest w sumie najważniejsza w Amnezji. Chodzi tu oczywiście o klimat, a co za tym idzie sposób w jaki gra straszy nas raz za razem. Od początku nie mamy chwili wytchnienia, a czym dalej tym gorzej. Po pewnym czasie każdy dźwięk będzie zdawał się nam być oznaką zbliżającego się niebezpieczeństwa i niejednokrotnie będziemy siedzieć skuleni w szafie długo po tym jak zagrożenie minie. Bez przerwy towarzyszy nam napięcie, podsycane oprawą dźwiękową znakomitą zarówno pod względem muzyki i odgłosów otoczenia, jak i grą aktorów w dialogach (które wraz z barwnymi odgłosami w tle czasem same w sobie są w stanie nieźle nastraszyć). 

Nieodłącznym i niezwykle ważnym elementem Amnesi jest także mrok, który może przyprawić nas o obłęd (jak już wcześniej wspomniałam)czy sprawić, że zbyt późno zdołamy zauważyć niebezpieczeństwo (i wywołać zawał serca lub błyskawiczną teleportację na drugą stronę pokoju) i jednocześnie to nas ukryć przed wzorkiem przeciwników. Bowiem w Amnesi nie jesteśmy w stanie rzucić się na wroga z tasakiem czy czymkolwiek co mamy pod ręką, po czym poszatkować go na kawałki. Jedyne co możemy zrobić to ukryć się i liczyć, że pozostaniemy niedostrzeżeni. Bo to właśnie bezsilność i świadomość, że nie mamy jak się bronić jest gorsza od samych bestii.



Podsumowując, Amnesia: The Dark Descent, jest grą, która przestraszyła mnie jak mało co. Zaskakujące jest jak twórcy nagłowili się i odpicowali wszystko tak, żeby na sam dźwięk ciarki przechodziły po plecach, a panika i paranoja przesiąkały nie tylko umysł Daniela, ale jakże i nasz. Niezwykłe jak Cień ożywa na ekranie i w naszych głowach. Naprawdę uwielbiam tę grę i szczerze polecam ją, mimo, że nie jestem fanką horrorów. Warto zagrać w nią choć raz, żeby doświadczyć całej gamy strachu i wrzasków jaką gwarantują nam twórcy.

Producent: Fictional Games
Wydawca: 1C / Cenega
Wydawca polski: Cenega Poland
Oficjalna strona: www.amnesiagame.com/
Ograniczenie wiekowe: +18



Ciekawostka: Już w 2013 ma ukazać się druga część cyklu o nazwie Amnesia: A Machine for Pigs
Zobacz zapowiedź drugiej części
Lady Adria
Lady Adria

0 komentarze:

Twój komentarz będzie widoczny po akceptacji administratorki gazetki.

Nowszy post Strona główna Starszy post
Subskrybuj: Komentarze do posta (Atom)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informacja

Czekając na powrót Nightwood zapraszamy do lektury naszych archiwalnych artykułów, które świetnie uwieczniły niepowtarzalny klimat tej społeczności. : )

Najgorętsze w tym miesiącu

  • 999: 10 lat Nightwood - historie graczy
    Nocny Las w tym roku świętuje dziesiąte urodziny. Z tej okazji zapytałam kilku jego najstarszych mieszkańców - osoby będące tutaj niem...
  • 563: Smoki poza NWD: Smoki w heraldyce polskiej
    Co przychodzi nam do głowy, gdy myślimy "smok"? Fantastyka, zianie ogniem, potęga, magia, legenda, potwór, towarzysz, sesje rpg, b...
  • 515: Temat Miesiąca: Najwaleczniejsze smoki Nightwood
    Screen został zrobiony podczas tworzenia artykułu, jest więc nieaktualny. Tysiące sztuk srebra wydane na szkolenia, akademię, k...
  • 725: Wielkie Arkana - Karty Tarota: Ciekawostki o kartach cz. I
    W związku z konkursem graficznym organizowanym przez ekipę Nightwood ( kliknij, aby przejść do tematu na forum ) prezentuję Wam krótki spis...
  • 864: (Nie)kończąca się przerwa techniczna gry
    Na pewno większość dobiegły już słuchy, że początkowo krótka przerwa techniczna w działaniu Nightwood miała mieć miejsce w nocy z soboty n...
  • 156: Smoczy Graficy 1: Zmora
    Smocze Gify Zmory Pierwszy gif wykonany w Photoshopie Wielu z Was, w tym osobiście ja, bardzo podziwia pr...
  • 451: Wasze pomysły na lepsze NWD 20: Smoczy Tytani kontra Arcysmoki
    Jest to pierwszy artykuł Spiki . Witamy w zespole :) Smoczy Tytani kontra Arcysmoki Wśród wielu pomysłów na nowe żywioły mające uprz...
  • 196: Żywioły i smocze łupy 16: Smok Natury i Niezapominajki
    Żywioł Tygodnia: Smok Natury  Jeden z podstawowych i pierwszych żywiołów na Nightwood. Gadzinę stworzoną przez Gilfuina, wystarczy pr...
  • 886: Dlaczego jedna z nazw Smoka Świetlika jest błędna? Noc Kupały a Noc Świętojańska - krótkie wyjaśnienie.
    Korzystając z zainteresowaniem Nocą Kupały, związanego z wprowadzeniem nowego żywiołu zaczęłam dziś pisać artykuł na temat tego słowiań...
  • 850: Zrób to sam: Tworzenie ramki w GIMP-ie cz. 9 - cień pod smokiem
    Poprzednie części poradnika znajdziecie pod tymi odnośnikami: Część I - Instalacja i używanie pędzli Część II - Modyfikacje i różne spos...
Obsługiwane przez usługę Blogger.

Polecamy

Polecamy

.

.

Archiwum iNWD

  • ►  2019 (2)
    • ►  listopada 2019 (1)
    • ►  marca 2019 (1)
  • ►  2016 (1)
    • ►  maja 2016 (1)
  • ►  2014 (234)
    • ►  listopada 2014 (18)
    • ►  października 2014 (4)
    • ►  września 2014 (14)
    • ►  sierpnia 2014 (30)
    • ►  lipca 2014 (37)
    • ►  czerwca 2014 (28)
    • ►  maja 2014 (14)
    • ►  kwietnia 2014 (22)
    • ►  marca 2014 (20)
    • ►  lutego 2014 (27)
    • ►  stycznia 2014 (20)
  • ►  2013 (319)
    • ►  grudnia 2013 (30)
    • ►  listopada 2013 (22)
    • ►  października 2013 (32)
    • ►  września 2013 (29)
    • ►  sierpnia 2013 (32)
    • ►  lipca 2013 (29)
    • ►  czerwca 2013 (20)
    • ►  maja 2013 (25)
    • ►  kwietnia 2013 (21)
    • ►  marca 2013 (28)
    • ►  lutego 2013 (29)
    • ►  stycznia 2013 (22)
  • ▼  2012 (441)
    • ▼  grudnia 2012 (29)
      • 445: Plany sylwestrowe Nightwoodowiczów
      • 444: Podsumowanie roku
      • 443: Leśne Wieści: Co skrywają Złote Prezenty?
      • 442: Smoczy Graficy 12: Ulven Fenrir
      • 441: Głosowanie na Smoka Roku 2012 - ostatnia zapo...
      • 440: Wywiad 23: Annik
      • 439: Świąteczny czas w Lesie i w prawdziwym świecie
      • 438: Wigilia w Nightwood - opowiadanie konkursowe ...
      • 437: Co chciałbyś dostać pod Choinkę?
      • 436: Życzenia świąteczne od redakcji iNightwood
      • 435: Jak Border. robi ramki?
      • 434: TOŚ - Odcinek 1 (projekt klanu 666)
      • 433: Wasze pomysły na lepsze NWD 19: Świąteczne po...
      • 432: Zapowiedź
      • 431: Nasze Klany 16: Sprawiedliwi (JUST)
      • 430: Informacja
      • 429: Wigilijny konkurs literacki
      • 428: Lista kandydatów do głosowania na Smoka Grudnia
      • 427: Leśne Opowieści 20: Cień nad Nocnym Lasem 8
      • 426: Zgłoszenia do głosowania na Smoka Grudnia
      • 425: Informacje o głosowaniu na Smoka Grudnia
      • 424: Spróbuj sam - korzystanie z pędzli w Gimpie 4
      • 423: Nowinki z hodowli: Prezenty
      • 422: Nowy wygląd strony Nasza Ekipa
      • 421: Wywiad 22: Faye
      • 420: Leśne Wieści: Mikołajki 2012 w Nightwood
      • 419: Klanowe Mikołajki
      • 418: Pod redakcyjną lupą: Amnesia: The Dark Descent
      • 417: Grudzień z Gazetką iNWD
    • ►  listopada 2012 (20)
    • ►  października 2012 (20)
    • ►  września 2012 (30)
    • ►  sierpnia 2012 (35)
    • ►  lipca 2012 (40)
    • ►  czerwca 2012 (45)
    • ►  maja 2012 (38)
    • ►  kwietnia 2012 (45)
    • ►  marca 2012 (74)
    • ►  lutego 2012 (64)
    • ►  stycznia 2012 (1)

  .

  .

Serie artykułów

  • Głosowanie na Smoka Miesiąca (104)
  • Leśne Wieści (85)
  • Zrób to sam (71)
  • wywiad (57)
  • Paczuszka Pandory (55)
  • Wasze pomysły na lepsze NWD (47)
  • Od Ekipy iNightwood (44)
  • Kocia Edukacja (42)
  • Leśne opowieści (42)
  • Oceny Smoczych Ramek (33)
  • Wakacje z iNightwood (28)
  • temat miesiąca (27)
  • Artykuły okazjonalne (24)
  • Pod redakcyjną lupą (24)
  • Smoki poza NWD (23)
  • Nasze Klany (22)
  • Żywioły i smocze łupy (22)
  • Przeminęło z wiatrem (21)
  • Spojrzenie na krzykopudło (17)
  • te pożądane trofea (17)
  • Smoczy Graficy (16)
  • Z zakurzonych kart Zgromadzenia (16)
  • inne (14)
  • Podsumowanie miesiąca (12)
  • Forumowe sensacje (11)
  • O mnie i o Tobie (11)
  • Zza kulis Małej Sceny (10)
  • Kreatywnie! (9)
  • Pokuciowe Metamorfozy (9)
  • Gotowe ramki (8)
  • Klany na Zgromadzeniu (8)
  • Dokoła Nocnego Lasu (6)
  • Kącik Kupiecki (6)
  • kronika poszukiwań Cath (6)
  • warsztaty literackie (6)
  • Elementy Nocnego Lasu pod lupą (5)
  • Kącik Muzyczny (5)
  • Nietypowe nightwoodowe pasje (5)
  • Ramkowe metamorfozy (4)

.

Chrome Pointer

Artykuły wg. autorów

  • Catherinne_ (334)
  • Cerro (56)
  • Lady Adria (48)
  • Akayla (47)
  • Shining Night (45)
  • Smocza pani (44)
  • Rołdż (41)
  • Miij (38)
  • Entomologia (33)
  • Zetiri (30)
  • Spika (29)
  • Kot Kreskowy (24)
  • K R I S (22)
  • Averris (19)
  • nimfaEri (17)
  • Aszli (15)
  • -Sith- (13)
  • Border. (13)
  • The*Darkness (12)
  • Elsa96 (11)
  • FanOfTill (11)
  • Bredzisz (10)
  • Excited (8)
  • Alruna Septim (7)
  • Kodokuna Neko (6)
  • Paweto (6)
  • Narkotyk. (5)
  • Nerwofil (4)
  • Szpon (4)
  • woofcio (4)
  • Finito (3)
  • Scarlatto. (3)
  • Zenida (3)
  • Donast. (2)
  • Hao Asakura (2)
  • Hyden (2)
  • Liza (2)
  • Magpie. (2)
  • Maxine (2)
  • Blizzard (1)
  • Karasis (1)
  • Smok (1)
High Quality Blogger Templates
Copyright © 2012 Gazetka iNightwood - and Free Blogger Templates.