318: Zrób to sam: Tworzenie tła z ruchomymi płatkami.
Tworzenie tła z ruchomymi płatkami w programie Gimp2.
Mamy już płatki, teraz czas na znalezienie odpowiedniego tła. Poszukując grafik w internecie, pamiętaj o prawach autorskich - nie wszyscy twórcy zgadzają się na modyfikację swoich prac. Użyłam wolnego zdjęcia ze strony http://joannastar-stock.deviantart.com/
Otwieramy nasze przykładowe tło z wiśniowymi gałązkami - w podglądzie warstw mamy tylko jedną warstwę. Możemy przyciąć ją do odpowiednich dla smoczej ramki rozmiarów (płatki będziemy później wklejać w centrum obrazka, więc warto zrobić to teraz). Zaznaczamy wybrany obszar narzędziem "zaznaczenie prostokątne", po czym z menu pliku wybieramy Obraz -> Kadruj według zaznaczenia. Obrazek zostanie ładnie przycięty, wszystkie niepotrzebne brzegi znikną.
Aby przygotować animację, potrzebujemy tu tyle samo warstw, co w pliku z płatkami - czyli w tym wypadku 53. Na każdą, identyczną warstwę z gałązkami będziemy nakładać kolejne warstwy płatków. Kopiujemy tło, tworząc duplikat warstw pięćdziesiąt dwa razy (warstwę nr 1 już mamy). Zmieniany nazwy kolejnych warstw, klikając dwukrotnie na nazwę warstwy, wpisując nową nazwę (najwygodniej użyć kolejnych numerów, aby zachować porządek) i zatwierdzając enterem.
Mamy teraz dwa pliki o tej samej liczbie warstw - tło z gałęziami i animację z płatkami. Kolejnym krokiem będzie połączenie elementów. Kopiujemy pierwszą warstwę płatków (tu nazwana jest "tło''). Robimy to w prosty sposób, klikając myszką na wybraną, pierwszą warstwę, po czym używamy skrótu ctrl+c lub wybieramy z menu Edycja - > Kopiuj. Skopiowaną warstwę przenosimy na plik z gałązkami. I znów zaznaczamy warstwę nr 1, po czym wklejamy płatki (ctrl+v lub Edycja -> Wklej), po czym zakotwiczamy (tzn. przyklejamy na stałe do zaznaczonej warstwy) wklejone płatki, używając małej ikonki kotwicy na dole menu programu. Pierwsza klatka naszej animacji gotowa!
Teraz czeka nas zadanie wymagające cierpliwości - musimy połączyć kolejne warstwy animacji. Wklejamy warstwę płatków nr 2 na warstwę gałązek nr 2 i tak aż do pięćdziesiątej trzeciej. Rezultaty możemy sprawdzić, klikając na Filtry -> Animacja -> Playback. Pamiętajmy, by co jakiś czas zapisywać efekty naszej pracy. Najbardziej odpowiednim do tego formatem jest .xcf, czyli format charakterystyczny dla programu Gimp. Dzięki temu zachowamy wszelkie informacje i warstwach, ścieżkach i innych właściwościach obrazka. Po skończeniu pracy musimy zapisać animację w formacie .gif. Używamy opcji 'zapisz jako', aby pozostawić nienaruszoną wersję. Wybieramy opcje "zapisz jako animację", ustawiamy czas wyświetlania klatek (około 100ms), potwierdzamy to samo opóźnienie dla wszystkich klatek oraz wybieramy opcję pozbycie ramki = zastępowanie (replace). Nasz plik jest gotowy, aby przesłać go na imageshack.us, wrzuta.pl lub inną stronę hostingową.
Aby zmniejszyć wielkość (wagę) pliku, możemy zoptymalizować naszą animację. W zakładce Filtry wybieramy Animacja, a potem "Optymalizuj dla formatu gif" - pojawi nam się nowy obrazek "bez tytułu", który ponownie zapisujemy jako .gif, korzystając z podanych wyżej, opcji, z tym że wybierając "składanie"(combine) zamiast "zastępowania"(replace) w polu pozbycia się ramki.
Przykład ramki z użytym tłem: K L I K
Poradnik przeznaczony jest dla początkujących, lecz mających już styczność z Gimpem - potrafiących pracować na warstwach. Naszym pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniego pliku z obrazkiem spadających liści, płatków czy śnieżek w formacie .gif. Wpisując w google "animated leaves" czy "animated petals gif" znajdziemy sporo darmowych grafik, które możemy wykorzystać. Moje płatki pochodzą ze strony: http://www.layoutsparks.com/1/35952/sad. Jak widać poniżej, plik ma postać warstw, na których umieszczone są kolejne obrazki spadających płatków. Odtworzone w kolejności jako animacja .gif, tworzą efekt spadających płatków. Upewniamy się, że plik zapisany jest w trybie RGB (pełnego koloru) - klikamy Obraz -> Tryb -> RGB zamiast Indeksowany.
Mamy już płatki, teraz czas na znalezienie odpowiedniego tła. Poszukując grafik w internecie, pamiętaj o prawach autorskich - nie wszyscy twórcy zgadzają się na modyfikację swoich prac. Użyłam wolnego zdjęcia ze strony http://joannastar-stock.deviantart.com/
Otwieramy nasze przykładowe tło z wiśniowymi gałązkami - w podglądzie warstw mamy tylko jedną warstwę. Możemy przyciąć ją do odpowiednich dla smoczej ramki rozmiarów (płatki będziemy później wklejać w centrum obrazka, więc warto zrobić to teraz). Zaznaczamy wybrany obszar narzędziem "zaznaczenie prostokątne", po czym z menu pliku wybieramy Obraz -> Kadruj według zaznaczenia. Obrazek zostanie ładnie przycięty, wszystkie niepotrzebne brzegi znikną.
Aby przygotować animację, potrzebujemy tu tyle samo warstw, co w pliku z płatkami - czyli w tym wypadku 53. Na każdą, identyczną warstwę z gałązkami będziemy nakładać kolejne warstwy płatków. Kopiujemy tło, tworząc duplikat warstw pięćdziesiąt dwa razy (warstwę nr 1 już mamy). Zmieniany nazwy kolejnych warstw, klikając dwukrotnie na nazwę warstwy, wpisując nową nazwę (najwygodniej użyć kolejnych numerów, aby zachować porządek) i zatwierdzając enterem.
Mamy teraz dwa pliki o tej samej liczbie warstw - tło z gałęziami i animację z płatkami. Kolejnym krokiem będzie połączenie elementów. Kopiujemy pierwszą warstwę płatków (tu nazwana jest "tło''). Robimy to w prosty sposób, klikając myszką na wybraną, pierwszą warstwę, po czym używamy skrótu ctrl+c lub wybieramy z menu Edycja - > Kopiuj. Skopiowaną warstwę przenosimy na plik z gałązkami. I znów zaznaczamy warstwę nr 1, po czym wklejamy płatki (ctrl+v lub Edycja -> Wklej), po czym zakotwiczamy (tzn. przyklejamy na stałe do zaznaczonej warstwy) wklejone płatki, używając małej ikonki kotwicy na dole menu programu. Pierwsza klatka naszej animacji gotowa!
Teraz czeka nas zadanie wymagające cierpliwości - musimy połączyć kolejne warstwy animacji. Wklejamy warstwę płatków nr 2 na warstwę gałązek nr 2 i tak aż do pięćdziesiątej trzeciej. Rezultaty możemy sprawdzić, klikając na Filtry -> Animacja -> Playback. Pamiętajmy, by co jakiś czas zapisywać efekty naszej pracy. Najbardziej odpowiednim do tego formatem jest .xcf, czyli format charakterystyczny dla programu Gimp. Dzięki temu zachowamy wszelkie informacje i warstwach, ścieżkach i innych właściwościach obrazka. Po skończeniu pracy musimy zapisać animację w formacie .gif. Używamy opcji 'zapisz jako', aby pozostawić nienaruszoną wersję. Wybieramy opcje "zapisz jako animację", ustawiamy czas wyświetlania klatek (około 100ms), potwierdzamy to samo opóźnienie dla wszystkich klatek oraz wybieramy opcję pozbycie ramki = zastępowanie (replace). Nasz plik jest gotowy, aby przesłać go na imageshack.us, wrzuta.pl lub inną stronę hostingową.
Aby zmniejszyć wielkość (wagę) pliku, możemy zoptymalizować naszą animację. W zakładce Filtry wybieramy Animacja, a potem "Optymalizuj dla formatu gif" - pojawi nam się nowy obrazek "bez tytułu", który ponownie zapisujemy jako .gif, korzystając z podanych wyżej, opcji, z tym że wybierając "składanie"(combine) zamiast "zastępowania"(replace) w polu pozbycia się ramki.
Przykład ramki z użytym tłem: K L I K
Entomologia |
0 komentarze:
Twój komentarz będzie widoczny po akceptacji administratorki gazetki.