Gazetka iNightwood
  • Strona Główna
  • Co i kiedy?
  • Nasza Ekipa
    • Rekrutacja
    • Kontakt
    • Autorzy iNightwood
  • Smok miesiąca
  • Poradniki graficzne

847: Wielkanoc: życzenia oraz słomiane maszkary i kolorowa bibuła

Chciałam rozpocząć od ilustracji, na której Jezus Chrystus wjeżdża do Jerozolimy na grzbiecie dinozaura, ale postanowiłam pozostawić to na koniec. Zamiast tego chciałam umieścić na początku urocze kotki i króliczki, ale ostatecznie urzekło mnie zdjęcie, którym w tejże chwili możecie napawać oczy. Także tego: milusiej Wielkanocy!
Tradycyjnie, jeśli chodzi o artykuły okazjonalne, na pierwszy ogień pójdą życzenia, które jak zawsze musiałam wydobyć chętnie złożyła redakcja gazetki.

Wesołych świąt, odpoczynku od codzienności, smacznego jajka i mokrego śmingusa. - Catherinne_
Kokoko. - Miij


Kliknij w laurkę, aby ją powiększyć!
- Smocza Pani


Kliknij w laurkę, aby ją powiększyć!
- FanOfTill


Kliknij w laurkę, aby ją powiększyć!
- Lady Adria



Pochód z Marzanną w słowackiej
wsi Hladovka, 2008.
Teraz standardowo przyszła pora na adriową "podróż dookoła wszystkiego". Uznałam, że nie ma sensu zanudzać naszych drogich czytelników historią samej Wielkanocy, ani też porywającą opowieścią o malowanych jajkach. Po wnikliwej analizie tematów związanych ze świętem, postanowiłam skupić się na obchodach Zmartwychwstania Pańskiego. Rzecz jasna każdy (no, przynajmniej znaczna większość) doskonale wie czym jest śniadanie wielkanocne, święconka, pisanka, śmigus-dyngus czy palma wielkanocna. Jeśli jednak zwyczaje ludowe takie jak dziady śmigustne czy dungusowy kurek, mogłyby być dla Ciebie czymkolwiek, serdecznie zapraszam do lektury.

Słowem wstępu: część współcześnie znanych tradycji związanych z obchodami Zmartwychwstania Pańskiego wywodzi się ze starosłowiańskiego Jarego Święta. Przypadało ono w okresie równonocy wiosennej i związane było z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny. Jare Gody do dziś pozostawiły w kulturze choćby zwyczaj topienia Marzanny (o której wspomniał również Miij w paczuszce pandory). Odnoszę wrażenie, że Słowianie lubili znęcać się nad kukłami, a także sami przebierać się za słomiane maszkary, bo nie tylko co roku wrzucana do rzeki Śmiercicha miała ciężkie życie.

Wieszanie Judasza

Szukając informacji na temat wieszania Judasza, natknęłam się na zdjęcie National Geographic. Opis, którym jest zostało ono opatrzone, dokładnie wyjaśnia przebieg obrzędu, jaki do dziś można podziwiać w podkarpackiej miejscowości Pruchnik. Warto zauważyć, że zwyczaj wieszania Judasza po raz pierwszy został zanotowany w XVIII wieku, a więc przetrwał ponad dwa stulecia!
Coby nie cytować NG, pokrótce opowiem co i jak: gdy w nocy z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek wybije północ, niedaleko kościoła wiesza się na drzewie, bądź słupie kukłę uszytą z worków i wypchaną słomą, która symbolizuje Judasza. W miejscu, gdzie powieszono słomianego zdrajcę Chrystusa, układa się trzydzieści drewnianych pałek symbolizujących trzydzieści srebrników. Kukła posępnie dynda na sznurze do godziny 15-tej, kiedy to zostaje ściągnięta i zaniesiona przed bramę kościoła. Tam odbywa się sąd. Ostateczny wyrok sędziego brzmi: "Judaszu sprzedałeś Chrystusa za trzydzieści srebrników i teraz za to otrzymasz trzydzieści pał". Potem przychodzi pora na wymierzenie kary. Zebrani naparzają Judasza ile wlezie, a to co z niego zostanie podpalają i wrzucają do rzeki Mleczki.

Dziady śmigustne

Z Podkarpacia przenosimy się na tereny południowej Małopolski, do wsi Dobra koło Limanowej. W nocy z Niedzieli na Poniedziałek Wielkanocny na ulicach mieścinki pojawiają się maszkary przypominające nieco strachy na wróble. Odziane w słomę, wysokie, stożkowate czapki oraz maski z futra bądź osmalanych pończoch proszą o datki w milczeniu przerywanym jedynie pomrukami i trąbieniem na blaszanym rożku. Oprócz tego prawdopodobnie mają olbrzymią radochę polewając ludzi wodą.
Z pojawianiem się dziadów śmigustnych wiąże się legenda, według której przed wiekami do wioski przybyli jeńcy z niewoli tatarskiej. Odziani w łachmany, otuleni słomą i okaleczeni przez Tatarów (ciachnęli im języki) szukali pomocy, którą uzyskali od mieszkańców. Na pamiątkę tego wydarzenia wieś nazywa się Dobra.
Nieco inna wersja legendy o pochodzeniu tej tradycji, utożsamia dziady śmigustne z emisariuszami, którzy nie chcieli uwierzyć w zmartwychwstanie Chrystusa za co zostali ukarani utratą głosów.

Siuda Baba

Dla odmiany w tym przypadku nie będziemy mieć do czynienia z żadną słomą. Siuda Baba to niechlujna, osmalana kobieta w podartych ubraniach ze zjawiskowym naszyjnikiem w postaci sznura ziemniaków lub kasztanów oraz wielkim krzyżem w dłoni żywcem wyjętym z "Egzorcysty". W drugiej ręce trzyma bat czarny od sadzy, a na plecach nosi kosz okryty płachtą. Postać ta związana jest ze słowiańską legendą o pogańskiej świątyni w Lednicy koło Wieliczki, w której to przez cały rok miała doglądać ognia. Tylko raz, na wiosnę dane jej było opuścić palenisko, aby poszukać następczyni. Nic dziwnego, że Siuda Baba jest czarna od sadzy, skoro cały rok spędzała przy ognisku, a nie wolno jej było się myć.
Do dziś zwyczaj przetrwał jedynie w okolicach Krakowa, tradycyjnie co roku widowisko Siudej jest wystawiane w Poniedziałek wielkanocny we wsi Lednica Górna koło Wieliczki.Wtedy to mężczyzna przebrany za Siudą Babę wraz z drugim mężczyzną przebranym za dziada, chodzą od domu do domu zbierając datki. Nagabują też przechodniów, czerniąc im twarze sadzą i oblewając wodą z sikawki. Według wikipedii za Siudą Babą biegają gapie i dzieci, wykrzykując:
Siuda, ruda popielata
Z batem lata.
Siuda, ruda popielata
Co kominy wymiata.
Ciekawostka: siudy w gwarze oznacza drążek do noszenia wiader na ramionach.

Pucheroki

Kolejna sposobność, aby z okazji Wielkanocy przywdziać absurdalne ciuszki. Wczesnym rankiem w Niedzielę Palmową chodzą po domach podkrakowskich wsi (takich jak Tomaszowice czy Bibice) chłopcy z twarzami osmolonymi sadzą, noszący kożuchy ubrane "na lewą stronę", czyli futrem na zewnątrz oraz wysokie, stożkowe czapki z kolorowej bibuły. W pasie przewiązani są powrósłami, czyli wiązkami skręconych źdźbeł trawy, służącymi do związywania snopów zboża lub chrustu. W jednej dłoni niosą koszyk, a w drugiej drewniany młotek z długą rękojeścią, oplecioną bibułą. W tych nietypowych kostiumach śpiewają, wygłaszają rymowanki, obchodząc przy tym dom dookoła i stukając o ziemię laskami pucherskimi (w kształcie młotków lub siekierek). Ich repertuar składa się z tego typu przyśpiewek:
A jo maly pastuszek szukołem Jezusa,
Znalazłem go pod dębem mioł piscołkę i bęben.
Na piscołce fitu, fitu - na bębenku puku, puku,
Cztery panny w tońcu, osoba na końcu...
Za to osobliwe przedstawienie zostają nagrodzeni jedzeniem i datkami.

Kurek dyngusowy

Pozostawiamy poprzebieranych ludzi na rzecz koguta. W wierzeniach pogańskich stanowił on symbol sił witalnych, więc aby zapewnić sobie i sąsiadom zdrowie i pomyślność, w Poniedziałek wielkanocny ładowano kurka na dwukołowy wózek i wożono po wsi. Aby kogut piał głośno, raczono go wcześniej ziarnem namoczonym w spirytusie. Czerwony dwukołowy wózek ozdobionym źdźbłami zbóż, traw i kwiatów oraz kolorowymi wstążkami, na którym  usadowiony był lekko wstawiony ptak, ciągnęła grupka rozśpiewanych kawalerów, zbierająca po domach datki. Z czasem żywego ptaka zastąpiono sztucznym: ulepionym z gliny, pieczonym z ciasta lub wycinanym z deski. Jednak założę się, że uraczony spirytusem kogut był znacznie bardziej efektowny.



Lady Adria
Na kurku poprzestanę i raz jeszcze życzę Wam wesołych świąt wielkanocnych. W ramach zakończenia obiecany Jezus Chrystus wjeżdżający do Jerozolimy na dinozaurze. Pozdrawiam i do widzenia.

rawr

Nowszy post Strona główna Starszy post
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informacja

Czekając na powrót Nightwood zapraszamy do lektury naszych archiwalnych artykułów, które świetnie uwieczniły niepowtarzalny klimat tej społeczności. : )

Najgorętsze w tym miesiącu

  • 999: 10 lat Nightwood - historie graczy
    Nocny Las w tym roku świętuje dziesiąte urodziny. Z tej okazji zapytałam kilku jego najstarszych mieszkańców - osoby będące tutaj niem...
  • 563: Smoki poza NWD: Smoki w heraldyce polskiej
    Co przychodzi nam do głowy, gdy myślimy "smok"? Fantastyka, zianie ogniem, potęga, magia, legenda, potwór, towarzysz, sesje rpg, b...
  • 515: Temat Miesiąca: Najwaleczniejsze smoki Nightwood
    Screen został zrobiony podczas tworzenia artykułu, jest więc nieaktualny. Tysiące sztuk srebra wydane na szkolenia, akademię, k...
  • 725: Wielkie Arkana - Karty Tarota: Ciekawostki o kartach cz. I
    W związku z konkursem graficznym organizowanym przez ekipę Nightwood ( kliknij, aby przejść do tematu na forum ) prezentuję Wam krótki spis...
  • 864: (Nie)kończąca się przerwa techniczna gry
    Na pewno większość dobiegły już słuchy, że początkowo krótka przerwa techniczna w działaniu Nightwood miała mieć miejsce w nocy z soboty n...
  • 156: Smoczy Graficy 1: Zmora
    Smocze Gify Zmory Pierwszy gif wykonany w Photoshopie Wielu z Was, w tym osobiście ja, bardzo podziwia pr...
  • 451: Wasze pomysły na lepsze NWD 20: Smoczy Tytani kontra Arcysmoki
    Jest to pierwszy artykuł Spiki . Witamy w zespole :) Smoczy Tytani kontra Arcysmoki Wśród wielu pomysłów na nowe żywioły mające uprz...
  • 196: Żywioły i smocze łupy 16: Smok Natury i Niezapominajki
    Żywioł Tygodnia: Smok Natury  Jeden z podstawowych i pierwszych żywiołów na Nightwood. Gadzinę stworzoną przez Gilfuina, wystarczy pr...
  • 886: Dlaczego jedna z nazw Smoka Świetlika jest błędna? Noc Kupały a Noc Świętojańska - krótkie wyjaśnienie.
    Korzystając z zainteresowaniem Nocą Kupały, związanego z wprowadzeniem nowego żywiołu zaczęłam dziś pisać artykuł na temat tego słowiań...
  • 850: Zrób to sam: Tworzenie ramki w GIMP-ie cz. 9 - cień pod smokiem
    Poprzednie części poradnika znajdziecie pod tymi odnośnikami: Część I - Instalacja i używanie pędzli Część II - Modyfikacje i różne spos...
Obsługiwane przez usługę Blogger.

Polecamy

Polecamy

.

.

Archiwum iNWD

  • ►  2019 (2)
    • ►  listopada 2019 (1)
    • ►  marca 2019 (1)
  • ►  2016 (1)
    • ►  maja 2016 (1)
  • ▼  2014 (234)
    • ►  listopada 2014 (18)
    • ►  października 2014 (4)
    • ►  września 2014 (14)
    • ►  sierpnia 2014 (30)
    • ►  lipca 2014 (37)
    • ►  czerwca 2014 (28)
    • ►  maja 2014 (14)
    • ▼  kwietnia 2014 (22)
      • 854: Elementy Nocnego Lasu pod lupą - Buka!
      • 853: Wywiad z Gryficą
      • 852: Łosieniowe metamorfozy - odcinek 1
      • 851: Paczuszka Pandory: słów kilka o szkoleniach
      • 850: Zrób to sam: Tworzenie ramki w GIMP-ie cz. 9 ...
      • 849: Minikonkurs: Lokalizacje pisanek oraz nagrody
      • 848: Minikonkurs: Wielkanocne polowanie na pisanki...
      • 847: Wielkanoc: życzenia oraz słomiane maszkary i ...
      • 846: Łosiełanowe Metamorfozy 1: Zgłoszenia
      • 845: Przegląd Top 150: Miejsca 141-150
      • 844: Lista kandydatów do głosowania na Smoka Kwietnia
      • 843: Forumowe Sensacje 7
      • 842: Zgłoszenia do głosowania na Smoka Kwietnia
      • 841:Informacje o zgłoszeniach do głosowania na Smo...
      • 840: Kocia Edukacja: Garść ciekawostek i zmiany na...
      • 839: Kreatywnie!, czyli uwaga na palce!
      • 838: Wasze pomysły na lepsze NWD: Handluj z tym!
      • 837: Od zera do bohatera, czyli nightwoodowy Ragna...
      • 836: Elementy Nocnego Lasu pod lupą: Zioła dwóch ś...
      • 835: Kącik Kupiecki: Rubinowe szaleństwo i jego pr...
      • 834: Kamienna Gazetka iStone - kwietniowe głazy
      • 833: Wywiad z cztery_pe
    • ►  marca 2014 (20)
    • ►  lutego 2014 (27)
    • ►  stycznia 2014 (20)
  • ►  2013 (319)
    • ►  grudnia 2013 (30)
    • ►  listopada 2013 (22)
    • ►  października 2013 (32)
    • ►  września 2013 (29)
    • ►  sierpnia 2013 (32)
    • ►  lipca 2013 (29)
    • ►  czerwca 2013 (20)
    • ►  maja 2013 (25)
    • ►  kwietnia 2013 (21)
    • ►  marca 2013 (28)
    • ►  lutego 2013 (29)
    • ►  stycznia 2013 (22)
  • ►  2012 (441)
    • ►  grudnia 2012 (29)
    • ►  listopada 2012 (20)
    • ►  października 2012 (20)
    • ►  września 2012 (30)
    • ►  sierpnia 2012 (35)
    • ►  lipca 2012 (40)
    • ►  czerwca 2012 (45)
    • ►  maja 2012 (38)
    • ►  kwietnia 2012 (45)
    • ►  marca 2012 (74)
    • ►  lutego 2012 (64)
    • ►  stycznia 2012 (1)

  .

  .

Serie artykułów

  • Głosowanie na Smoka Miesiąca (104)
  • Leśne Wieści (85)
  • Zrób to sam (71)
  • wywiad (57)
  • Paczuszka Pandory (55)
  • Wasze pomysły na lepsze NWD (47)
  • Od Ekipy iNightwood (44)
  • Kocia Edukacja (42)
  • Leśne opowieści (42)
  • Oceny Smoczych Ramek (33)
  • Wakacje z iNightwood (28)
  • temat miesiąca (27)
  • Artykuły okazjonalne (24)
  • Pod redakcyjną lupą (24)
  • Smoki poza NWD (23)
  • Nasze Klany (22)
  • Żywioły i smocze łupy (22)
  • Przeminęło z wiatrem (21)
  • Spojrzenie na krzykopudło (17)
  • te pożądane trofea (17)
  • Smoczy Graficy (16)
  • Z zakurzonych kart Zgromadzenia (16)
  • inne (14)
  • Podsumowanie miesiąca (12)
  • Forumowe sensacje (11)
  • O mnie i o Tobie (11)
  • Zza kulis Małej Sceny (10)
  • Kreatywnie! (9)
  • Pokuciowe Metamorfozy (9)
  • Gotowe ramki (8)
  • Klany na Zgromadzeniu (8)
  • Dokoła Nocnego Lasu (6)
  • Kącik Kupiecki (6)
  • kronika poszukiwań Cath (6)
  • warsztaty literackie (6)
  • Elementy Nocnego Lasu pod lupą (5)
  • Kącik Muzyczny (5)
  • Nietypowe nightwoodowe pasje (5)
  • Ramkowe metamorfozy (4)

.

Chrome Pointer

Artykuły wg. autorów

  • Catherinne_ (334)
  • Cerro (56)
  • Lady Adria (48)
  • Akayla (47)
  • Shining Night (45)
  • Smocza pani (44)
  • Rołdż (41)
  • Miij (38)
  • Entomologia (33)
  • Zetiri (30)
  • Spika (29)
  • Kot Kreskowy (24)
  • K R I S (22)
  • Averris (19)
  • nimfaEri (17)
  • Aszli (15)
  • -Sith- (13)
  • Border. (13)
  • The*Darkness (12)
  • Elsa96 (11)
  • FanOfTill (11)
  • Bredzisz (10)
  • Excited (8)
  • Alruna Septim (7)
  • Kodokuna Neko (6)
  • Paweto (6)
  • Narkotyk. (5)
  • Nerwofil (4)
  • Szpon (4)
  • woofcio (4)
  • Finito (3)
  • Scarlatto. (3)
  • Zenida (3)
  • Donast. (2)
  • Hao Asakura (2)
  • Hyden (2)
  • Liza (2)
  • Magpie. (2)
  • Maxine (2)
  • Blizzard (1)
  • Karasis (1)
  • Smok (1)
High Quality Blogger Templates
Copyright © 2012 Gazetka iNightwood - and Free Blogger Templates.