992: Zrób to sam: Narzędzia rysunkowe w GIMPie.
GIMP uchodzi za program o mniejszym spektrum zastosowań od płatnego Photoshopa. Ale też właśnie z racji swojej darmowej licencji sprawia, że wiele osób zaczyna przygodę właśnie z nim, a czasem i na nim pozostaje - jest on w stanie zaoferować funkcje wystarczające grafikom-hobbystom.
W ostatniej części serii "zrób to sam" pragnę zatem zaprezentować możliwości najbardziej podstawowego pędzla - okrągłego płaskiego i tego, co można z niego "wyciągnąć". Analogicznie wgranie innych sprawi, że kreski i plamy staną się jeszcze bardziej zróżnicowane oraz dopasowane do naszych oczekiwań, a w pracę tchniemy więcej życia oraz różnorodności.
Podstawowy
Krycie stuprocentowe, wszelkie dodatkowe opcje wyłączone - punkt wyjściowy naszej zabawy.
Krycie
Zmiana procentowa krycia owocuje coraz bardziej prześwitującą warstwą koloru.
Rozmiar
Nie jest trudnym do zgadnięcia, iż suwak ten reguluje rozmiar narzędzia, pozostawiając rzeczony stałym przez cały czas rysowania.
Drganie
Po wybraniu tej opcji pojawia się suwak pozwalający wybrać liczność - od nieregularnej linii, przez drogę złożoną z punkcików, aż po narzędzie rozsiewające nieregularne kropki po niemal całej płaszczyźnie.
Zanikanie
Nasza kreska może łagodnie przejść w kolor tła bez stosowania różnicowania nacisku i niebezpieczeństwa, że zadrży nam dłoń. Tutaj również dostajemy do wykorzystania suwak pozwalający wybrać długość, po której linia zacznie zanikać.
Losowość krycia
Pierwsza z przydatnych opcji dynamiki pędzla - linia składa się z punktów w pierwotnym kształcie pędzla, które nakładają się na siebie z różnym natężeniem krycia, pozostając jednak równo prowadzoną linią.
Nacisk krycia
Opcja (możliwa do uzyskania w przypadku posiadania tabletu graficznego) pozwalająca na regulację krycia przy pomocy kontrolowania nacisku piórka na powierznię.
Losowość twardości
Linia żyje własnym życiem, uzyskując co jakiś czas ostrzejsze krawędzie.
Rozmiar regulowany szybkością
Możliwe do uzyskania również rysując myszką - linia staje się bardziej dynamiczna i naturalna, ponieważ program reaguje na szybkość ruchów kursora i w sposób płynny reguluje jej grubość.
Losowość koloru
Zależnie od wybranego gradientu (po wybraniu losowej zmiany koloru) nasza kreska nabierze zawartych w nim barw, układając je w dowolnie generowanej kolejności.
Szybkość koloru
Analogicznie do przedstawionych powyżej przykładów - polega na kontroli koloru poprzez szybkość poruszania kursorem. Barwa pierwotna jest kolorem pierwszoplanowym, zaś natężenie barw z gradientu następuje przy coraz szybszych ruchach.
Stalówka
Stalówka umożliwia "kaligrafowanie" i wspominam o niej w charakterze narzędzia dodatkowego - nie można dodać do niej nowych kształtów poza trzema ustalonymi. Regulacji podlegają za to kąt nachylenia, rozmiar i szybkość. Linia jest bardziej dynamiczna i płynna - gimp różni się od ps głównie problemami z dynamiką pędzla.
Ustawienia stalówki
Tutaj przykład zmiany stylu linni po skorygowaniu nachylenia.
Aerograf
Narzędzie imitujące ten właściwy - również o dość szerokim spektrum ustawień. W dynamice przypominające pędzel, jednak o charakterystycznych rozmywających się bokach.
Zmiana proporcji
...oraz użycie tegoż po małych modyfikacjach.
To już wszystko - mam nadzieję, że zachęci Was to do własnych zabaw i szukania internetowych poradników ujawniających tajniki GIMPa również w zakresie retuszu zdjęć, czy tworzenia animacji.
Smo |
0 komentarze:
Twój komentarz będzie widoczny po akceptacji administratorki gazetki.